Suggested Topics / Sujets à aborder


   We invite papers on topics that may include but are not limited to: 


v  Original research of a critical, comparativist or historical nature on Glottogonic theories, mythologies, folklores, traditions, 

v  Studies which illuminate (a) the divinatory techniques involved in apprehending what counted as the Sacred, (b) the forms in which its effulgence manifested itself (c) the hermeneutic ingenuity utilised in interpreting what it was believed to mean and (d) the semiotic engineering mobilised to forge this meaning into signs, significance and language, 

v  Critical assessments of the semiotic rationales that are operative in the conceit that language can encode, mediate and be “oversignified” by a higher order, “hieratic” content, significance or meaning, 

v Contributions from specialists in Ecosemiotics and Ethnolinguistics which elucidate how “animist” cultures assumed that the natural environment had a voice and a language and how the meaning it communicated was translated into human speech, 

v Reflexions on the way that the properties of signs that are presumed to be “hieroglossic” differ from those that are deemed to be “demotic” or “profane”, 

v  Papers on “the Language of the Gods” vs. “the Language of Mortals”, 

v  Insights into the dynamics of the dialogue which ensues when heterogeneous conceptions of the “Sacred” origin and character of speech encounter one another, 

v  Analyses of what happens to an established model of Sacred speech when it faces challenges to its authority in the name of “reason” or “science” or when facing pressure from societal, cultural, cultural or political changes, 

v  The challenges and/or opportunities posed to literary artists when they are required to recognise, respect and celebrate the presumed Sacred character of their language while using it creatively, 

v  The “deterritorialisation” of tradition-hallowed ideas on the Sacred origins and character of language and its “reterritorialisation” in the thought of contemporary literary theorists and in the works of avant-gardist literary artists.

v  Papers which ask if the advent of the Anthropocene doesn’t make it prudent for ‘language scientists’ to consider emulating their animist counterparts by creating a role for the ‘Sacred’ in their theories concerning the apophantic powers of words and language. 

This list is only indicative. Anyone can approach the topic as they wish, provided that the subject matter dealt with, and the conclusions drawn from the analyses carried out provide fresh, evidence-based insights that are recognisably relevant to the conference theme.

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  Nous invitons des articles sur des sujets qui peuvent inclure mais ne sont pas limités à :

 

v   Des travaux originaux à caractère critiques, comparatistes ou historiques sur les théories, mythologies, folklores et traditions « glottogoniques »,

v   Des études qui éclairent (a) les techniques divinatoires impliquées dans l’appréhension de ce qui était considéré comme le Sacré, (b) les formes sous lesquelles son effulgence s’est manifestée, (c) l’ingéniosité herméneutique utilisée dans l’interprétation de ce que l’on croyait être le ‘message’ du Sacré et (d) l’ingénierie sémiotique mobilisée pour forger les interprétations de ce ‘message’ en signes, significations, savoirs et langage,

v   Des évaluations critiques des raisonnements sémiotiques qui seraient opérants dans l’idée que le langage peut encoder, médiatiser et être « sursignifié » par une signification évocatrice du « sacré », du « transcendant » ou du « sublime »,

v   Des contributions de spécialistes en ethnolinguistique et en écosémiotique qui expliquent comment les cultures « animistes » supposent que l’environnement naturel a une voix et un langage et comment le sens que communique celui-ci est « traduit » en langage humain,

v   Comment les propriétés des signes censés être « hiéroglossiques » diffèrent de celles des signes censés être « démotiques » ou « profanes »,

v   Des études portant sur la dynamique du dialogue qui s’ensuit lorsque des conceptions hétérogènes de l’origine et caractère « sacré » de la parole se rencontrent,

v   Des analyses de ce qui arrive à un modèle établi de parole sacrée lorsqu’il fait face à des défis à son autorité au nom de la « raison » ou de la « science » ou lorsqu’il est confronté à la pression des mutations sociétales, cultuelles ou politiques,

v   Les défis et/ou les opportunités qui se présentent aux artistes littéraires lorsque ceux-ci sont tenus de reconnaître et de respecter le caractère prétendument sacré de leur langue tout en l’utilisant de manière ‘créative’,

v   La « déterritorialisation » des idées admises par la tradition sur les origines et le caractère sacré de la langue et sa « reterritorialisation » dans la pensée des théoriciens littéraires contemporains et dans les œuvres des artistes littéraires avant-gardistes, 

v   Des contributions qui se demandent si l’avènement de l’Anthropocène ne plaide pas pour que les ‘scientifiques du langage’ envisagent d’imiter leurs homologues ‘animistes’ en créant un rôle pour le ‘Sacré’ dans leurs théories concernant les pouvoirs apophantiques des mots et du langage.

 

Cette liste n’est qu’indicative. Chacun peut aborder la thématique comme il l’entend, à condition que le contenu traité et les conclusions tirées des analyses exécutées apportent un éclairage nouveau, fondé sur des preuves et pleinement en prise avec la thématique de la conférence.